Du er her

Skolebørn – pas på ryggen

Børn er vant til at røre sig, og mange børn får ondt i ryggen af at sidde stille længe ad gangen. Derfor er det vigtigt, at forældre og skole tænker over, hvordan børnenes rygge får den bedste skolestart.

- Ryggen har godt af bevægelse, og derfor kan det være en stor udfordring for børn, når de efter ferien skal tilbage til mange stillesiddende timer i skolen. Men ved at følge nogle enkle råd kan forældre og skole gøre meget for at forebygge, at børnene får ondt i ryggen, og mindske generne for dem, der allerede har ondt, siger Gigtforeningens direktør Lene Witte, til DR.

- Den traditionelle tankegang med, at skolebørn skal sidde stille på deres stole er ikke særlig hensigtsmæssig. Vores krop er skabt til bevægelse, og det fornemmer børn. Derfor er det en god idé, hvis de får lov til at bevæge sig lidt i timerne - det fremmer også koncentrationsevnen, fortæller Lene Witte.

Gigtforeningen har i samarbejde med en reumatolog og en ergoterapeut udarbejdet følgende råd, som vi minder om før skolestart:

 

Det kan skolen gøre:

  • Bord- og stolehøjde skal passe ordentligt sammen. 
  • Hold jordforbindelsen - børnenes fødder skal kunne nå jorden, og lårene skal skråne ganske lidt nedad med en håndsbredde mellem knæhaser og sæde. 
  • Brug stole med god lændestøtte - gerne med mulighed for indstilling eller vippefunktion. 
  • Accepter, at børnene bevæger sig på stolen og skifter stilling.
  •  Lad børnene sidde på bordet indimellem. Det kan særligt hjælpe dem bagest i klassen. 
  • Vær med til at sikre variation i siddestillingen, så børnene ikke sidder fastlåst i én stilling - en træningsbold kan f.eks. give god variation.
  • Prioriter idrætstimerne - både i antal og indhold. 
  • Sørg for, at der er sjove og sikre motionsredskaber til rådighed i frikvartererne. 
  • Vær opmærksom på, hvor mange skolebøger børnene får med hjem.
  • Hold små pauser i timerne, hvor I bevæger jer.

 

Det kan børn og forældre gøre:

  • Skoletasken skal bæres på ryggen.  
  • Skoletasken skal sidde på begge skuldre, og der skal være ligevægt.
  • Skoletasken skal desuden have maverem, der fordeler vægten mellem hofter og skuldre. 
  • Børnene skal kun have de nødvendige bøger med, så tasken ikke bliver for tung.
  • Børnene må gerne bevæge sig på stolen og bordet, når de laver lektier. 
  • Det er vigtigt, at børn ranker ryggen i stedet for at hænge. 
  • Børn skal have motion på vej til skole. Det styrker kroppen at cykle eller gå i stedet for at blive kørt. 
  • Motion i fritiden er vigtigt. Al bevægelse er godt, men har barnet allerede rygsmerter, er svømning særligt gavnlig. 

 

Kilde DR.dk

 

Er I opmærksomme på, at jeres barn sidder meget ned i skolen? Hvordan opfordrer man børn til at røre sig frem for at sidde foran computer eller tv? Har jeres skolebarn oplevet problemer med ryggen? Del dine råd og erfaringer med andre fædre nedenfor.

Facebook Comments Box

All rights reserved Vi Faedre.dk