Du er her

Diætist: Derfor er vores børn Generation XL

Du skal tage kampen op med dig selv, før du tager den med dit barn, hvis overvægt skal bekæmpes eller undgås

Der er med TV-programmer som Generation XL fokus på børns overvægt. Og selvom nogle børn er genetisk disponeret for fedme, kan overvægt i langt de fleste tilfælde undgås, hvis forældrene selv sørger for at gå forrest med de gode vaner. 

 

Giv de gode vaner videre 
Fra børn er helt små spiser de det samme som deres forældre, da det jo er det, der bliver sat på bordet. Men det er ikke nok bare at stille grøntsager frem, for børn kopierer deres forældre. Og det gælder selvfølgelig også, når det kommer til mad. Så hvis forældrene ikke spiser det sunde, så gør børnene det heller ikke. 

Og de sunde madvarer må ikke få smag af en sur pligt. Så bliver de gode vaner aldrig holdbare. Det skal helst ikke blive noget, man bare skal have overstået, når man skal spise grøntsager. I stedet skal man gøre det til en naturlig ting at spise. Og det skal det nok blive med tiden. 

 

Sunde snacks og madpakker til dit barn 
De sunde spisevaner skal følge med barnet uden for hjemmet også. Derfor er det vigtigt at tage et kig på madpakken og de snacks dit barn får med. 

 

Til skolemadpakken er det er en god idé at lave mindre madpakker i stedet for én stor, så du har en madpakke til om formiddagen, en til frokost og en madpakke til eftermiddagen. 

 

Brød skal udgøre basis i en madpakke. Rugbrød indeholder masser af fibre og er en god basis for madpakken. Husk at skære brødet i tykke skiver eller som sandwich. 

 

Pålæg i en madpakke kan også være en rest fra aftensmåltidet dagen i forvejen, ligesom en rest pasta kan blive til en lækker pastasalat. Når du laver aftensmad, kan du planlægge, at der bliver en rest til madpakken. Fx et stykke pizza, en frikadelle eller et kyllingelår. 

Sørg for, at du får frugt eller grønt med i madpakken. Lav en liste med frugt og grønt, som dit barn kan lide og gerne vil have med i madpakken.

 
Forslag til ‘gnavegrønt’ 

• Agurk skåret i skiver eller stænger 
• Bladselleri 
• Blomkål brækket i buketter 
• Gulerødder - hele eller i stænger 
• Majs - majskolber eller en lille dåse 
• Kinaradise skåret i skiver 
• Radiser 
• Minimajs 
• Peberfrugter skåret i mindre stykker 
• Cherrytomater 
• Sukkerærter 
• Ærter i bælg eller lige optøet 
• En halv avocado dryppet med citron 

 

Lav regler for hyggestunden 
Der hvor det tit går galt, er, når der skal ’hygges’ ved TV-tid. Lav i familien et lille regelsæt for, hvor meget og hvor tit der skal slik på bordet. De andre aftenener kan det være godt at have frugt i både klar eller en lille grovbolle fx med pålægschokolade. 

 

Kilde: Alive.dk

 

Læs også: Børn bliver sunde af at spise selv og Danske børn er på slankekur

 

Er dit barn overvægtigt? Hvordan forsøger I at bringe vægten ned? Bliver dit barn mobbet på grund af overvægt? Del dine erfaringer med andre fædre neden for.

 

 

Facebook Comments Box

All rights reserved Vi Faedre.dk