Du er her

Bamser på mad gør børn fede

Supermarkedernes hylder i børnehøjde prydes af kulørte emballage med maskotter, der forsøger at finde vej ned i børnefamiliernes indkøbskurv. Ofte er disse varer slik i forklædning.

Dagligvarer markedsføres i højere og højere grad til børn. Varernes emballage prydes af alt fra Anders And og Rasmus Klump, til elefanter, abekatte, monstre i alverdens udformninger. Det er dog langt de færreste af disse varer som lever fuldt op til myndighedernes kostråd.

 

Meget få sunde produkter
24timer har besøgt en Føtex og en Kvickly og på 60 minutter købt 70 fødevarer, der med barnlige maskotter alle appellerer til børn.

Herefter bad de Preben Vestergaard, som er kandidat i human ernæring på Professionshøjskolen Metropol, vurdere, i hvilket omfang, fødevarerne egner sig til børn.

- Ud af disse 70 produkter er der blot 4 gode fødevarer, som lever fuldt ud op til myndighedernes kostråd, siger han til 24timer.

 

Alt for meget sukker
18 produkter indeholdt ifølge Vestergaard gode næringsstoffer, men typisk også for meget sukker. 48 produkter var lige så søde som slik eller sodavand, viste en grundig gennemgang af de små deklarationer.

- De er lige til at smide ud og er i hvert faldt ikke mad, konkluderer Preben Vestergaard, der slår fast, at børn skal spise det samme som voksne – blot i mindre mængder.

- Det, der sker, er, at fødevareindustrien iklæder meget søde fødevarer en vildledende tegneserie-emballage med fuldkornssymboler. I virkeligheden er det ofte forklædt slik. Og det kendetegner også størstedelen af produkterne, at de er meget forarbejdede og indeholder mange tilsætningsstoffer, fortæller Vestergaard til 24timer.

 

Slik i forklædning
Jon Fuglsang, der er ekspert i branding og markedsføring af fødevarer, siger, at børn føler en meget stærk tilknytning til figurersom de kender fra tegnefilmuniverser.

- Det udnytter producenterne og detailhandlen i stigende grad. Der er tale om en meget opsigtsvækkende global tendens, der nu også er slået igennem i danske butikker, siger han.

Han påpeger samtidig at de mange produkter ofte kan betragtes som slik i forklædning.

- Når supermarkederne så oven i købet placerer produkterne i børns øjenhøjde, synes jeg, vi har et klart bevis for, at detailhandlen ikke lever op til deres egne forblommede løfter om at bekymre sig for børns sundhed og folkesundhed i det hele taget, siger Jon Fuglsang.
 

Kilde: Jyllands PostenLæs hele artiklen her

Læs også: Snacks til børn er rene sukkerbomber og ’Sunde’ müslibarer er det rene slik

 

Er du opmærksom på, hvad de kulørte dagligvarer indeholder? Hvordan undgår du at de slipper ned i indkøbskurven? Er dine børn vilde med produkterne? Del dine råd og erfaringer med andre fædre.

Facebook Comments Box

All rights reserved Vi Faedre.dk